Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.AKCEPTUJĘ
Pocześniańskie rzeźby,
z dnia: 2025-06-23
... rzeźby balansujące Jerzego Kędziory permanentnie poszerzają swoje oddziaływanie.
W ostatnim czasie ( 11 czerwca ) one i ich twórca otwierali w przestrzeniach Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach IV Festiwal Architektury, Sztuki i Dizajnu. Oprócz kilku obiektów rzeźbiarskich prezentowanych we wnętrzu i okolicach wydziałowego gmachu pokaz dopełniały wielkoformatowe fotografie rzeźb artysty, przedstawiające jego prace na światowych aręnach wystawienniczych autorstwa syna Bartłomieja Kędziory. Twórca w ramach swego udziału w wydarzeniu miał wykład o rzeźbie kinetycznej i przeprowadził krótkie warsztaty ze studentami „Kinetica -sztuka poruszania". Dominantą dnia było uhonorowanie artysty statuetką BenchMan-a, za wybitne i rozpoznawalne dzieła rzeźb kinetycznych oraz propagowanie sztuki i designu w przestrzeni publicznej - jak wybrzmiewa z dyplomu towarzyszącemu statuetce. Na zakończenie dnia odbyła się jeszcze sesja zdjęciowa kilu utworów Kędziory, na tle dumy wydziału. odzyskanego i rewitalizowanego budynku stajni koni strażackich w którym rozgościło się Studenckie Centrum Kreatywności.
Od 5 czerwca na „Łące na Wesołej", na zapleczu dawnych klinik Collegium Medicum UJ
w Krakowie, które od kilku lat przekształcane są w Centrum Sztuki Kreatywnej i Dizajnu można podziwiać dwie postaci „Bezdźwięcznych" z cyklu „Pęknięty Głos". Tymi spersonifikowanymi dzwonami uczestniczy Kędziora w Krakowskich Spotkaniach Artystycznych 2025 ( festiwal sztuk wizualnych ). Rzeźbiarskie obiekty i instalacje wystawiane są w ramach jednej z ważniejszych imprez festiwalu a prezentujących rzeźby w przestrzeni otwartej i zatytułowanej „ Przestrzenie napięć". Ekspozycję tworzą głównie utwory wykładowców krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
W poniedziałek 16 czerwca Polski Komitet Olimpijski przejął ostatecznie w swoje posiadanie dwie kompozycje z tria herosów sportowych aren o tytułach „Wysoko zawieszona poprzeczka" i „Nad ostanim płotkiem". Dołączyły one do „Skoku na głęboką wodę", który był
w posiadaniu Komitetu już od roku. Teraz w domkniętej już formie zhumanizują wejściowy hol siedziby PKOl-u i swą dynamiczną formą będą zajmowały i intrygowały przybywających gości. Czyniły to już tak w czasie szeregu imprez związanych z obchodami 100-lecia powstania Polskiego Komitetu Olimpijskiego i w oprawie kulturalnej Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w roku 2024.
Jedna z rzeźb, „Złota piłka" zawisła też „ponad" ekspozycją afirmującą jubileusz 20-lecia powstania częstochowskiej Konduktorowni, przybytku sztuki powstałego w ramach programu „Znaki Czasu".
Przed artystą kolejne ciekawe, ważne i poważne wyzwania, szczególnie że zbliżają się okrągłe jubileusze twórcze i życiowe, z 80-rocznicą urodzin na czele. Zaprzyjaźnieni z artystą chcą je czciś tourem wystawienniczym po znaczących polskich galeriach, budującym Jego twórczą, rozczłonkowaną retrospektywę