Przedszkole w Poczesnej
z dnia: 2024-06-18
w gronie placówek daltońskich.
W maju 2024 roku, Przedszkole w Poczesnej otrzymało certyfikat Placówki Daltońskiej i tym samym weszło do grona placówek daltońskich w Polsce i na świecie. Certyfikacja przedszkola trwała 3 lata. 28 marca 2019 r. pomyślnie przeszliśmy audyt przeprowadzony przez konsultantów Polskiego Stowarzyszenia Dalton, który zakończył nasze starania o wejście do tak prestiżowego grona. Certyfikat nie jest nadawany na zawsze. Kolejny audyt przeszliśmy w maju 2022 r. i otrzymaliśmy prawo używania nazwy „placówka daltońska” na następne dwa lata. W maju 2024 roku odbył się kolejny audyt zakończony pozytywna oceną. Tym razem na trzy lata. Za każdym razem od wyników audytu zależy utrzymanie się w gronie placówek daltońskich. Plan daltoński, nazywany również daltońskim planem laboratoryjnym jest systemem nauczania opracowany w latach 20. XX wieku przez amerykańską nauczycielkę, Helen Parkhurst. Nazwa nurtu pochodzi od miasta Dalton w stanie Massachusetts, w którym założyła pierwszą na świecie szkołę daltońską.
Edukacja daltońska bardzo podkreśla znaczenie samodzielnego uczenia się dzieci, zachęca je do uczenia się współpracy, a w szczególności umożliwia im: swobodę wykonywania działań, naukę odpowiedzialności za siebie i innych, zapewnienie realizacji działań we własnym tempie i czasie, naukę umiejętności oceniania swojej pracy i współpracy z innymi. Są tu umiejętności niezwykle ważne w szkole i dorosłym życiu.
W przedszkolach daltońskich duże znaczenie mają pomoce dydaktyczne, czyli elementy wizualne. Nauczyciel może zwizualizować czas, dni tygodnia, plan dnia, wydarzenia w czasie roku szkolnego, zasady czy emocje.
Rola nauczyciela w szkole daltońskiej jest również ściśle określona. Po pierwsze, przygotowuje on materiały, z których dzieci mają korzystać podczas pracy, a także określa czas na wykonanie zadań. Koncepcja pedagogiki daltońskiej zakłada, że może on pomóc dziecku wtedy, kiedy próba rozwiązania problemu z kolegami zawiedzie. Poza tym ma on zachęcać dziecko do zastanowienia się, co w danej lekcji było dla niego najtrudniejsze, najciekawsze i najważniejsze. Zadaniem nauczyciela jest również planowanie takich aktywności, które umożliwią uczniom wykorzystanie zdobytej wiedzy.
Według Helen Parkhurst „jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy, a wszystko, co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno”. O tych słowach pamiętamy w Przedszkolu w Poczesnej każdego dnia pracy z dziećmi.
Ewa Rakowska
zam. an
Edukacja daltońska bardzo podkreśla znaczenie samodzielnego uczenia się dzieci, zachęca je do uczenia się współpracy, a w szczególności umożliwia im: swobodę wykonywania działań, naukę odpowiedzialności za siebie i innych, zapewnienie realizacji działań we własnym tempie i czasie, naukę umiejętności oceniania swojej pracy i współpracy z innymi. Są tu umiejętności niezwykle ważne w szkole i dorosłym życiu.
W przedszkolach daltońskich duże znaczenie mają pomoce dydaktyczne, czyli elementy wizualne. Nauczyciel może zwizualizować czas, dni tygodnia, plan dnia, wydarzenia w czasie roku szkolnego, zasady czy emocje.
Rola nauczyciela w szkole daltońskiej jest również ściśle określona. Po pierwsze, przygotowuje on materiały, z których dzieci mają korzystać podczas pracy, a także określa czas na wykonanie zadań. Koncepcja pedagogiki daltońskiej zakłada, że może on pomóc dziecku wtedy, kiedy próba rozwiązania problemu z kolegami zawiedzie. Poza tym ma on zachęcać dziecko do zastanowienia się, co w danej lekcji było dla niego najtrudniejsze, najciekawsze i najważniejsze. Zadaniem nauczyciela jest również planowanie takich aktywności, które umożliwią uczniom wykorzystanie zdobytej wiedzy.
Według Helen Parkhurst „jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy, a wszystko, co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno”. O tych słowach pamiętamy w Przedszkolu w Poczesnej każdego dnia pracy z dziećmi.
Ewa Rakowska
zam. an